باسمه تعالی

ریاست محترم دیوان عالی کشور

سلام علیکم

احتراماً- به استحضار میرساند در پرونده کلاسه.... شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی ... دعوی خانم... علیه موکل اینجانب به خواسته صدور حکم طلاق به جهت ایجاد اسباب عسر و حرج ، بدون مداقه لازم به دلائل اثباتی و جهات ابرازی، منتهی به صدور دادنامه شماره .... مبنی بر طلاق خلعی گردیده و با تجدیدنظرخواهی از رأی مزبور پرونده به شعبه سوم دادگاه محترم تجدیدنظر استان .... ارجاع و مرجع محترم مزبور با دعوت از طرفین و بررسی تمام جوانب و دلایل طرفین، اعتراض اینجانب را وارد اعلام نمود و طی دادنامه شماره .....ضمن نقض دادنامه بدوی حکم به بطلان عوا صادر شد سپس بعد از ابلاغ به طرفین وکیل زوجه نسبت به این رای فرجام خواهی نمود و شعبه ... دیوان عالی دادنامه فرجام خواسته را نقض و جهت بررسی مجدد به شعبه هم عرض(شعبه دوم تجدیدنظر)ارجاع نمود.شعبه مذکور نیز بعد از تعیین وقت و دعوت از طرفین ،متاسفانه بدون توجه به دفاعیات اینجانب و برخلاف نظر شعبه سوم تجدید نظر رای بدوی را عینا تایید و استوار نمود. حالیه ظرف مهلت مقرر قانونی، مستنداً به مفاد بند الف ماده 368 قانون آئین دادرسی مدنی و سایر مقررات مربوطه و بنا به دلائل و جهات ذیل الذکر نسبت به دادنامه صدرالاشعار صادره از سوی شعبه دوم دادگاه محترم تجدیدنظراستان مرکزی فرجامخواهی نموده و استدعای رسیدگی، نقض آن و اتخاذ تصمیم قانونی را دارم.

1- زوجه مطابق دادنامه کلاسه....(الزام به تمکین)به تاریخ 01/09/91زنگی مشترک را بدون دلیل موجه رها نموده و به منزل پدری خویش رجوع نمودند. و با وجود درخواست های مکرر زوج و همچنین فرستادن اظهارنامه حاضر به بازگشت نشدند.ضمنا مطابق دادنامه مذکور محکوم به تمکین از زوج و انجام وظایف زوجیت در قبال وی شدند.ولی متاسفانه حکم را اجرا ننمودند.

2- به علت عدم تمکین زوج زوجه برای ترساندن و بازگشت زوجه اقدام به تقدیم دادخواست اذن در ازدواج مجدد نمودند. ومتاسفانه در جلسه دادگاه زوجه حاضر به بازگشت نشده و صراحتا اعلام نمودند که حاضر به بازگشت به زندگی مشترک نمیباشد.لذا حکم به ازدواج مجدد زوج صادر شد.(کلاسه پرونده....)

3- با وجود اذن در ازدواج مجدد زوج باز منتظر بازگشت زوجه به زندگی مشترک شد.ولی متاسفانه ایشان برنگشتند لذا زوج بعد از حدود دو سال ضرورت و نیفتادن در گناه ، اقدام به ازدواج مجدد نمود.ضمنا زوجه مهریه خویش را به میزان 110سکه تمام بهای آزادی به صورت نقد دریافت نموده و مابقی را نیز زوج به حاضر به پرداختش می باشد.

4- مطابق رأی وحدت رویه شماره 716 هیأت عمومی دیوان عالی کشور چنانچه زوجه بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع ورزد بااثبات مراتب از ناحیه زوج در دادگاه و اخذ اجازه ازدواج وکالت زوجه از زوج در طلاق محقّق و قابل اعمال نیست.

5- اتهام رابطه نامشروع ذکر شده در دادنامه(پیوستی) .........(شعبه 101جزایی)در واقع مطابق شکواییه و قراردادسرا با شماره دادنامه(پیوستی)......بیرون رفتن خارج از شهر زوجه با متهم ردیف اول(علی اکبر شفیعی)بدون اجازه زوج بوده است.درج رابطه نامشروع کاملا به تشخیص دادگاه محترم بوده و موکل هیچ گونه ادعایی مبنی بر رابطه نامشروع نداشته است. لازم به ذکر است آقای...دایی موکل می باشد و مدتی است که ایشان اختلاف خانوادگی با موکل دارد.

6- زوج در کلیه جلسات مربوط به طلاق (بدوی و تجدید نظر)،بیان نمود که تمام شرایط زندگی مشترک را جهت رفاه حال زوجه فراهم میکنم و حاضرم کلیه حقوقش (اعمم از مابقی مهریه و نفقه اش )را نیز پرداخت کنم.ولی تمایلی به جدا شدن ندارم.بیانیات وکیل زوجه مبنی بر آزار و اذیت زوجه توسط زوج بدون هیچ گونه دلیل و مدرکی است و حقیقت ندارد.

7- در خصوص دادنامه شماره ....مبنی بر تصرف عدوانی ،هیچ ربطی به موکل نداشته ولازم به ذکر است ملک مذکور در زمان خلع ید مطابق مدارک پیوستی در تصرف پدر موکل (مالک) بوده است.

8- نوع طلاق تعیین شده از جانب دادگاه محترم بدوی خلعی نوبت اول است.در صورتی که زوج فدیه (214سکه ) را قبول ننموده است. نظرات اکثر مراجع تقلید در جواب این سوال :در صورتي‌ كه‌ كراهت‌ زوجه‌ نسبت‌ به‌ زوج‌ محرز گردد و زوجه‌ جهت‌ خلعي‌ شدن‌ طلاق‌ اعلام‌ بذل‌ نمايد . باتوجه‌ به‌ استنكاف‌ زوج‌ آيا حاكم‌ مي تواند به‌ جاي‌ زوج‌ مستنكف‌ قبول‌ بذل‌ نموده‌ و اجراي‌ صيغه‌ طلاق‌ خلع‌ نمايد.ابه شرح ذیل می باشد: آيت‌ الله‌ العظمي‌ سيدعلي‌ خامنه اي( بدون‌ قبول‌ بذل‌ از طرف‌ زوج‌ خلع‌ صحيح‌ نيست) آيت‌ الله‌ العظمي‌ سيدعلي‌ سيستاني(خير) آيت‌ الله‌ العظمي‌ ناصر مكارم‌ شيرازي(جايز نيست‌ مگر در مواردي‌ كه‌ زوج‌ مقصر است‌ و ادامه‌ زندگي‌ با او براي‌ زوجه‌ عسروحرج‌ شديددارد.)

نتیجتا قبول فدیه از جانب زوج در نوع طلاق به صورتی خلعی الزامی است.

با تشکر فراوان

  مطالب حقوقی